Οι Γεζίντι - Yazidi - MΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ

Ο ήλιος των Γεζίντι με τις 21 ακτίνες
ιερός αριθμός για τους Γεζίντι
βρίσκεται στη σημαία των Κούρδων
για το ελέυθερο Κουρδιστάν
Οι Yazidis είναι μονοθεϊστές, πιστεύουν σε έναν Θεό, ο οποίος δημιούργησε τον κόσμο και έχει αναθέσει τη φροντίδα του σε επτά Ιερά Όντα, συχνά γνωστά ως άγγελοι ή heft sirr (τα Επτά Μυστήρια). Διαπρεπής μεταξύ αυτών είναι o Tawûsê Μelek (συχνά γνωστός ως " Μelek Taus " στις αγγλικές δημοσιεύσεις ), ο Άγγελος Παγόνι. Στα ελληνικά Μαλίκ Ταούς.

Ο Γιεζιντισμός δεν είναι μια παραφυάδα μιας άλλης θρησκείας (όπως ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ), αλλά δείχνει επιρροή από τις πολλές θρησκείες της Μέσης Ανατολής. Ο πυρήνας στη κοσμολογία των Yazidi είναι προ Ζωροαστρισμού και ιρανικής καταγωγής, ο Γεζιντισμός περιλαμβάνει επίσης στοιχεία της αρχαίας λατρείας της φύσης, καθώς και επιρροές από τον Χριστιανισμό, το Γνωστικισμό, το Ζωροαστρισμό, το Ισλάμ και τον Ιουδαϊσμό. Η επτάδα των αγγέλων είναι εκπορεύσεις του Θεού, οι οποίες σχηματίζονται από το φως του Θεού. Ο Θεός αντιπροσωπεύεται στο μεγαλύτερο μέρος της δράσης του από την επτάδα και είναι κάπως ντεϊστικός στη φύση.

Σύμφωνα με την εγκυκλοπαίδεια της Ανατολής, ο λόγος για τη φήμη οτι οι Yazidis ότι είναι λάτρεις του διαβόλου προέρχεται από το άλλο όνομα του Μαλίκ Tαούς, Shaytan, το ίδιο όνομα που το Κοράνι έχει για τον Σατανά.

Επιπλέον, η ιστορία των Yazidi για τον Tawûsê Μelek να αυξήσει την εύνοια του Θεού είναι σχεδόν ταυτόσημη με την ιστορία του Jinn Iblis στο Ισλάμ, εκτός από το ότι οι Yazidis σέβονται τον Tawûsê Μalik για την άρνηση στο Θεό να προσκυνήσει τον Αδάμ, ενώ οι μουσουλμάνοι πιστεύουν ότι η άρνηση του Iblis να προσκυνήσει τον ανάγκασε να πέσει έξω από τη Χάρη του Θεό και για να γίνει αργότερα ο ίδιος ο σατανάς.

Ο Tawûsê Μalik συχνά προσδιορίζεται από μουσουλμάνους και χριστιανούς ως Shaitan (Σατανάς). Οι Yazidis, ωστόσο, πιστεύουν οτι ο Tawûsê Μalik δεν αποτελεί πηγή του κακού ή κακία. Θεωρούν ότι είναι ο ηγέτης των αρχαγγέλων, όχι ένας έκπτωτος άγγελος. Απαγορεύουν να προφέρεται το όνομα Shaitan. Επίσης, θεωρούν ότι η πηγή του κακού βρίσκεται στην καρδιά και το πνεύμα των ανθρώπων τους, δεν είναι στον Tawûsê Μalik. Οι ενεργές δυνάμεις στη θρησκεία τους είναι o Tawûsê Μalik και o Sheik Adi.

To Kitêba Cilwe το "Βιβλίο του φωτισμού", το οποίο ισχυρίζεται ότι είναι τα λόγια του Tawûsê Μalik και το οποίο αντιπροσωπεύει πιθανώς την πεποίθηση των Yazidi, δηλώνει ότι διαθέτει τις ευθύνες, τις ευλογίες και κακοτυχίες, όπως ο ίδιος κρίνει σκόπιμο και ότι δεν είναι για το γένος του Αδάμ να τον ρωτούν. Ο Sheikh Adi πιστεύεται ότι το πνεύμα του Tawûsê Μalik ήταν το ίδιο με το δικό του, ίσως ως μετενσάρκωση. Αυτός φέρεται να έχει πει:

Ήμουν παρών όταν ο Αδάμ ζούσε στον Παράδεισο  και επίσης όταν ο Nemrud έριξε φωτιά στον Αβραάμ. Ήμουν παρών όταν ο Θεός μου είπε: "Είσαι ο κυβερνήτης και ο Κύριος στη Γη". Ο Θεός, ο συμπονετικός, μου έδωσε επτά γαίες και το θρόνο του ουρανού.

Οι υπολογισμοί των Yazidi για τη δημιουργία διαφέρουν από εκείνους του Ιουδαϊσμού, του Χριστιανισμού και του Ισλάμ. Πιστεύουν ότι ο Θεός δημιούργησε για πρώτη φορά τον Tawûsê Μalik από τη δική του φωτεινότητα (Ronahî) και οι άλλοι έξι αρχάγγελοι δημιουργήθηκαν αργότερα. Ο Θεός διέταξε τον Tawûsê Μalik να μην υποκύψει σε άλλα όντα. Τότε ο Θεός δημιούργησε τους άλλους αρχαγγέλους και τους διέταξε να του φέρουν σκόνη (Ax) από τη Γη (Erd) για να χτίσει το σώμα του Αδάμ. Τότε ο Θεός έδωσε στον Αδάμ ζωή από τη δική του ανάσα και πρόσταξε όλους τους αρχαγγέλους να προσκυνήσουν στον Αδάμ . Οι αρχάγγελοι υπάκουσαν εκτός του Tawûsê Μalik.  Σε απάντηση προς τον Θεό, ο Tawûsê Μalik απάντησε, " Πώς μπορώ να προσκυνήσω ένα άλλο ον! Προέρχομαι από το φωτισμό σου, ενώ ο Αδάμ φτιάχτηκε από χώμα."
Τότε ο Θεός τον επαίνεσε και τον έκανε ηγέτη όλων των αγγέλων και αναπληρωτή του στη Γη.
(Αυτό είναι πιθανόν να προάγει αυτό που κάποιοι βλέπουν ως μια σύνδεση με τον ισλαμικό Shaytan, καθώς, σύμφωνα με το Κοράνι κι αυτός αρνήθηκε να υποκύψει στον Αδάμ στην εντολή του Θεού,
αν και στην περίπτωση αυτή θεωρείται ως ένα σημάδι της αμαρτωλής υπερηφάνειας του Shaytan).
Εξ ου και οι Yazidis πιστεύουν ότι ο Tawûsê Μalik είναι ο εκπρόσωπος του Θεού στο πρόσωπο της Γης και κατεβαίνει στη Γη την πρώτη Τετάρτη του μήνα Νισάν (Απρίλιος). Οι Yazidis υποστηρίζουν ότι ο Θεός δημιούργησε τον Tawûsê Μalik αυτή την ημέρα και την γιορτάζουν ως Πρωτοχρονιά.
Οι Yazidis υποστηρίζουν ότι η εντολή να υποκύψει στον Αδάμ ήταν μόνο μια δοκιμασία για τον Tawûsê Melek, δεδομένου ότι αν ο Θεός προστάζει κάτι τότε θα πρέπει να συμβεί. (Bibe, dibe).
Με άλλα λόγια, ο Θεός θα μπορούσε να τον έκανε να υποκύψει στον Αδάμ, αλλά έδωσε στον Tawûsê Μalik την επιλογή ως μια δοκιμή. Πιστεύουν ότι ο σεβασμός και οι έπαινοι για τον Tawûsê Μalik είναι ένας τρόπος για να αναγνωρίσουν τη μαγευτική και πανέμορφη φύση του. Αυτή η ιδέα ονομάζεται "Η γνώση του Sublime" (Zanista Ciwaniyê). Ο Şêx Adî παρατήρησε την ιστορία του Tawûsê Μalik και πίστεψε σ 'αυτόν.
Μία από τις βασικές πεποιθήσεις που κατέχονται οι Yazidis για τη δημιουργία  είναι ότι είναι οι απόγονοι του Αδάμ μέσω του γιου του Shehid bin Jer παρά από την Εύα.
Οι Yazidis πιστεύουν ότι το καλό και το κακό υπάρχουν και τα δύο στο μυαλό και το πνεύμα των ανθρώπων. Εξαρτάται από τους ανθρώπους, τους ίδιους, ως προς το οποίο θα επιλέξουν. Σε αυτή τη διαδικασία, την αφοσίωσή τους στον Tawûsê Μalik είναι απαραίτητη, αφού ήταν αυτός που είχε την ίδια επιλογή μεταξύ του καλού και του κακού από τον Θεό και επέλεξε το καλό.
Oι Yazidis, που έχουν πολλά κοινά με τους οπαδούς της Ahl-e Haqq (στο δυτικό Ιράν), αναφέρουν ότι ο κόσμος που δημιουργήθηκε από τον Θεό ήταν αρχικά ένα μαργαριτάρι. Παρέμεινε σε αυτήν την πολύ μικρή και κλειστή κατάσταση για κάποιο χρονικό διάστημα (συνήθως ένα μαγικό αριθμό, όπως σαράντα ή σαράντα χιλιάδες έτη) πριν από την ανακατασκευή στη σημερινή του κατάσταση. Κατά την περίοδο αυτή η επτάδα κλήθηκε στην ύπαρξη, ο Θεός έκανε μια διαθήκη με αυτή και της ανέθεσε τον κόσμο. Εκτός του Tawûsê Μalik, τα μέλη της επτάδας (οι Επτά), οι οποίοι κλήθηκαν σε ύπαρξη από το Θεό στην αρχή όλων των πραγμάτων, περιλαμβάνουν το φύλο Şêx Adî, ο σύντροφός του Şêx Hasan και μια ομάδα γνωστή ως τα τέσσερα Μυστήρια: Shamsadin, Fakhradin, Sajadin και Naserdin.
Τα ιερά βιβλία των Yazidi ισχυρίζονται ότι είναι το Kitêba Cilwe (Βιβλίο της Αποκάλυψης) και το Mishefa Reş (Μαύρο Βιβλίο). Ωστόσο, οι επιστήμονες γενικά συμφωνούν ότι τα χειρόγραφα των δύο βιβλίων που έχουν εκδοθεί το 1911 και το 1913 ήταν πλαστά γραμμένα από μη Yazidis σε απάντηση προς τους δυτικούς ταξιδιώτες και ακαδημαϊκούς που ενδιαφέρονταν για τη θρησκεία των Yazidi, ωστόσο το υλικό τους είναι σύμφωνο με την αυθεντική παράδοση των Yezidi. Αληθινά κείμενα αυτών των ονομάτων μπορεί να υπήρχαν, αλλά παραμένουν ασαφή. Τα πραγματικά κείμενα του πυρήνα της θρησκείας που υπάρχουν σήμερα είναι οι ύμνοι, γνωστοί ως qawls, έχουν μεταδοθεί επίσης προφορικά κατά το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας τους, αλλά τώρα συλλέγονται με τη σύμφωνη γνώμη της κοινότητας, την αποτελεσματική μετατροπή του Γεζιντισμού σε μια καταγεγραμμένη θρησκεία. Τα qawls είναι γεμάτα από αινιγματικές νύξεις και συνήθως πρέπει να συνοδεύονται από čirōks ή «ιστορίες» που εξηγούν το περιεχόμενο τους.
Δύο βασικά και αλληλένδετα χαρακτηριστικά του Γεζιντισμού είναι:
α) η ενασχόληση με τη θρησκευτική καθαρότητα και
β) η πίστη στη μετεμψύχωση.

Η πρώτη από αυτές εκφράζεται στο σύστημα της κάστας, τις νομοθεσίες για τα τρόφιμα, τις παραδοσιακές προτιμήσεις για τη ζωή στις κοινότητες των Yazidi, καθώς και την ποικιλία των ταμπού που διέπουν τις πολλές πτυχές της ζωής.

Το δεύτερο είναι ζωτικής σημασίας, οι Yazidis παραδοσιακά πιστεύουν ότι τα επτά Ιερά Όντα περιοδικά έχουν μετενσαρκωθεί με ανθρώπινη μορφή, που ονομάζεται koasasa.
Μια πίστη στην μετενσάρκωση σε μικρότερες ψυχές Yazidi επίσης υπάρχει. Όπως και το Ahl-e Haqq, οι Yazidis χρησιμοποιηούν τη μεταφορά της αλλαγής του ενδύματος για να περιγράψουν τη διαδικασία, την οποία αποκαλούν kiras guhorîn στα κουρδικά (αλλάζοντας το ένδυμα).
Παράλληλα, η μυθολογία των Yazidi περιλαμβάνει επίσης περιγραφές του ουρανού και της κόλασης, με την κόλαση εξολοθρευμένη και άλλες παραδόσεις που ενσωματώνουν αυτές τις ιδέες σε ένα σύστημα πεποιθήσεων που περιλαμβάνει τη μετενσάρκωση.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ
Το δεύτερο μέρος εδώ

ΑΟΡΑΤΟΣ για τα ΑΟΡΑΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Δημοσίευση σχολίου

Επιτρέπονται σχόλια σε ότι γλώσσα θέλετε, φυσικά και σε greeklish.
ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΩΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ

ΔΕΝ ΦΕΡΟΥΜΕ ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ

Νεότερη Παλαιότερη

'